RD 1529/2012 de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.
Resolució ENS/1204/2012, de 25 de maig, d'organització de la formació en alternança en els ensenyaments de formació professional inicial.
Resolució EDU/2085/2020, de 20 d'agost, que actualitza la formació en alternança en els ensenyaments de formació professional inicial.
La modalitat Dual té una durada ordinària de 1000 hrs a fer a l’empresa. Depenent del cicle formatiu el nombre d’hores pot variar entre un mínim de 900 hrs i un màxim de 1.100 hrs.
Es pot desenvolupar un projecte de Formació Professional Dual en tots els cicles i famílies professionals existents. L’institut Can Vilumara ofereix el curs 20-21 FP DUAL als cicles de Tècnic en Educació Infantil i Animació Sociocultural i Turística i té com a objectiu a curt termini oferir en els propers cursos la resta de cicles formatius en modalitat dual.
La relació entre les parts s’articula mitjançant la signatura d’un conveni de col·laboració entre el centre educatiu i les entitats/empreses on queden recollits els aspectes generals principals de la formació dual. Posteriorment en iniciar les estades a l’empresa, mitjançant els acords formatius individuals de l’alumnat.
Sí, s’ha de remunerar les hores que l’aprenent fa a l’empresa segons la normativa vigent de cada modalitat d’estada: beca o contracte.
Aquesta despesa inicial que fa l’empresa reverteix en un major compromís i en una millora de la qualificació de l’alumnat aprenent, i suposa a curt termini per l’empresa un retorn de la inversió pel seu valor afegit.
L’estada a l’empresa de l’alumnat es pot fer mitjançant un contracte laboral o una beca formativa. La modalitat d’estada la determina l’empresa d’acord amb els seus criteris. Tanmateix es considera que el contracte laboral per a la formació i l’aprenentatge és el més adient.
Sí, en totes dues modalitats d’estada, beca o contracte, l’empresa haurà de donar d’alta a l’alumnat aprenent a la Seguretat Social, quedant els termes i condicions regulades per la normativa vigent de cada modalitat.
Són el tutor de centre i el tutor d'empresa els responsables del desenvolupament, seguiment i avaluació dels aprenents. Aquest seguiment es realitza de manera mensual, parcial i final.
El procediment més habitual és que el centre fa una preselecció de l’alumnat i és l'empresa la que definitivament escull les persones que es formaran a l'empresa. El centre ha d'acordar i facilitar la participació de l'empresa en el procés. Tanmateix, l'empresa pot proposar un altre mètode o el seus criteris de selecció. És molt desitjable i recomanable que l'empresa participi en el procés de selecció de l'alumnat ja que facilita que l'aprenent encaix amb els valors i la forma de treball de l'empresa.
L’estada de l’alumnat es pot organitzar per dies a la setmana, per setmanes, per quinzenes o altres distribucions que s'acordin per ambdues parts.
L’horari a l’empresa es pot organitzar en franges de matí o tarda,o de jornada sencera quan l’alumnat no assisteix al centre educatiu. La dedicació màxima entre l’estada a l’empresa i l’assistència al centre educatiu no ha de sobrepassar les 40 hores setmanals.
L'organització de l'estada en calendari i horari s’ha de recollir en l'acord formatiu individual de l'alumnat.
No s'exigeix a l'empresa un compromís d'incorporació de l'alumnat a la plantilla de les empreses a l'acabar la Formació Professional Dual.
Sí. Hi ha diferents tipus de bonificacions i reduccions de la quota empresarial de la Seguretat Social. Per exemple, la conversió de contractes per a la formació i l'aprenentatge en contractes indefinits té una reducció en la quota empresarial de la Seguretat Social durant tres anys sempre que es compleixin les condicions legals establertes per a això.
Sí. Ara és el moment!! Les empreses valoren cada vegada més la formació dels seus treballadors, com un actiu a tenir em compte, i els centres educatius el treballar conjuntament amb el teixit empresarial per a la millora de la FP i de la inserció laboral de l'alumnat.